TuomoHirvi

Vanhus kapinoi ilmastonmuutosvouhotusta vastaan

Aamulla kun hurautin -29,7 asteen pakkasesta tämän lähes 30 vuotta vanhan mersuni käyntiin, joka on palvellut moitteitta minua jo toistakymmentä vuotta, enkä luovu aivan vähällä tästä pelistä, niin matkalla Kiviojalle karvalakki päässäni alkoi ajatus juosta.

Miksi näitä näin hyviä autoja ja niiden moottoreita on alettu turhaa parannella. Nytkin vastaan on lavetilla tullut jäätyneinä kaksi uudempaa mersua ja pari audia. Lienevätkö välijäähdyttimet, jäähdyttimet, kaikki hienot sähkölaitteet ja myyntivaltit sanoneet työsopimuksensa irti pakkasessa.

Kun noin 15 kilometriä Kiviojalta ajelin Rahkalaan viulutunneille niin olis saannu ottaa kesäpaidalle. Sisällä autossa oli 24 astetta lämmintä ja kaunis aurinko helottu ulkona -27 asteen pakkasessa. Uudemmat autot ei kuulemma lämpene millään. 

Tankin valo vilkutti, että pitää mennä tankkaamaan, kun Alavieskaan oli vielä lähtö viulutunneille niin tankkasin hyvän 60 litraa naftaa ja 978 km oli sillä määrällä ajettu tuulessa ja tuiskussa pitkää ja pätkää matkaa sateella, tuiskulla, pakkasella ja oikein kunnon pakkasella. Keskikulutus 6,1 l/100 km.

No joku kehui minulle ABC:llä hybridiä. Kysyin että paljonko ottaa polttoainetta satasella. Tuumas, että myydessä lupasivat, että neljä litraa mutta kyllä se siinä 7,5 litraa on totuus.

Niin että en minä tiä, mersulla on nyt 445.000 km takana ja tippaakaan ei "syö" öljyä ja muutoinkin kunto moitteeton eli vielä sama matka vähintään on edessä.

En minä tiä miks näitä on lähetty parantelemaan. Jos minun tämä pitää hävittää niin saastutan pelkkää uutuuttaan uudella autolla enemmän, kuin tällä ajaissani vaikkapa kolme vuotta. Se uusi ei takuulla kolmea vuotta ees kestäisi näissä keleissä ja kuopaisten teiden rytkytyksissä.

Että miksi näistä pitäisi luopua. Ilmastoa ei ainakaan paranneltaisi yhtään. Ja miksi näiden tekniikkaa on lähdetty muka parantamaan, on menty ojasta allikkoon. Hinausfirmat pärjää. Vakuutusyhtiöitä on mukava laskuttaa kun uudet autot keikkuvat laveteilla.

No tulinpa sanoneeksi vai olenko vain kateellinen.

tuomo

 auto ja ulkoilma

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

17Suosittele

17 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (42 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Mitä hienompaa tekniikkaa autoihin ympätään sitä enemmän niissä on vikapotentiaalia. Oikeastaan kylmäkäynnistyksissä parhaita ovat kaikkein yksinkertaisimmat mallit, FIAT kuussataset, Nissan Micrat y.m. Samoin kuin juuri nuo dieselmersut.

Jääräpäisesti suhtaudun myös vieroksuvasti sähköautoihin arktisten alueiden menopeleinä. Siitä huolimatta, että niiden puoltajat yrittävät vakuuttaa niiden toimivan kylmimmissäkin pakkasissa yhtä hyvin kuin polttomoottoriautot. En vain usko siihen, kun ajattelee talvipakkasten akkuongelmia Suomessa ylipäätään. Saatikka sitten auton sisäilman lämmittämisen kohdalla. Useissa polttomoottoriautoissahan on bensakäyttöinen sisäilman esilämmitysmahdollisuus.

Käyttäjän TuomoHirvi kuva
Tuomo Hirvi

No näin se minullakin on tuo "eeberi" tuossa mutta käytän lähinnä kun pitää lyhyitä matkoja ajella ja moottorilämmitintä kyllä käytän sillä se säästää moottoria. Näin minulle on kerrottu ja uskon kyllä siihen juttuun.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Tuo nyt pätee vähän kaikkeen. Huippuunsa optimoitu on häiriöherkkä. Häiriösietoinen taas ei ole välttämättä optimaalinen.

Maanviljelyksessäkin monikulttuurisuus kestää vaihtelevia olosuhteita monokulttuuria paremmin. Monokulttuuriin kun iskee tauti, se vie koko kulttuurin…

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Myin oman Volvoni pari vuotta sitten autoani huoltaneelle kaverille 200 eurolla, kun mittarissa oli 935 000 km. Nyt on ajettu kuulemma reilut 970 000 km ja hyvin pelaa. En muuten olisi edes myynyt, kun tiesin, että pelaa, mutta kun enää ei tarvita kahta autoa, joten jaoin iloa muillekin. Nykyisin tehdään tahallaan huonoa, niin saadaan korkaus/huoltokuluilla rahastettua. Jääkaapitkin kestävät enää alle 5 vuotta. Tämäkö pelastaa ilmaston?

Käyttäjän TuomoHirvi kuva
Tuomo Hirvi

No tuosta jääkaapista on kyllä kokemusta. Se on melkein päivälleen takuun loppumispäivänä kaputt.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Meillä kesti pakastin 4 vuotta ja oli sinäkin aikana turhan lämmin. Vaihdoin uuteen ja pyysin takuuvarmaa mallia, jonka sitten ostin. Ensimmäinen korjaus 3 kuukauden jälkeen. Mikäli ette tiedä, niin jääkaappi tai pakastin kannattaa buutata kun tulee vika, on nimittäin siinäkin jo tietokoneen ominaisuuksia. Pitää alkaa kaivelemaan maakuoppaa, niin saattaa pelittää.

Käyttäjän TeroLuostarinen kuva
Tero Luostarinen

tiesitkö että 150000-200000 km kun ajat vähäpäästöisellä diiselillä, on vasta sama määrä päästöjä kun sähköauton akun valmistamiseen kuluu tullut pakoputkesta ulos....

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Itselläni on tapana ostaa noin 15 vuotta vanha, yleensä noin 350 000 ajettu farkkuvolvo. Kipuraja on noin 2000 euroa. Sillä saa hyvän ja laadukkaan käyttöauton joka menee vaihtoon sitten kun tulee sellainen korjauskustannus, joka ylittäisi seuraavan auton hankinnan. Logiikkaa seuraten kun ennen osteli 850:sen, nyt haarukkaan menee V70. Vanhan 2,4-litraisen koneen keskikulutus ylittää kyllä 9 litraa satasella mutta kun aika vähän ajaa niin eipä se paljoa haittaa.

Kun vaihtaa samasta mallista uudempaan, huomaa hyvin miten asiat monimutkaistuvat. Kertaalleen vein auton huoltoon koska siinä paloi huoltovalo, hakiessani auton huoltovalo ei enää palanut. Korjaustoimenpide oli ollut huoltovalon sammuttaminen "nollaamalla" jotain, työlaskutus sekä "pientarvikemyynti" (=trasselituppo, 5 euroa).

Ajatus siitä että pitäisi ostaa uusi tai uusi käytetty sähköauto kuulostaa todella vieraalta vaikka olisikin varaa (ei ole). Motiivi puuttuu, rahan lisäksi. Tulevaisuudessakin 10-15 vuotta vanhassa sähköautossa lienee akusto täysin loppu tai sitten se on vaihdettu useampaan kertaan ja kun suorituskyky on selvästi huonompi, en tiedä miksi siihen pitäisi ryhtyä.

Demareiden ilmastopoliittinen esitys 750 000:sta sähköautosta ja polttomoottorien kieltämisestä kuulostaa siltä että joko joku kilpailevan puolueen edustaja on sen kiusallaan tehnyt tai sitten ovat pelästyneet koska gallup-luvut vielä toistaiseksi näyttävät että voivat joutua hallitusvastuuseen. Haluavat varmistaa että näin ei käy.

Käyttäjän TuomoHirvi kuva
Tuomo Hirvi

On sitä minullekin uutta kaupattu joka käänteessä tyyliin maksa 50 euroa kuussa niin saa ajella uudella autolla maassa. No en ole asialle lämmennyt. Emännällä on uudehko mersu käytössään ja aina siinä joku valo jossakin meinaa vilahdella silloin tällöin ja niin on vaikia vaihtaa vaikkapa polttimo autoon, etten ala edes yrittämään vaikka olenkin viulistin ammattini lisäksi kiinnostunut ja rakennellut autoja. Mersuakin vanhempi on autotallissa seisova katsastettu ja hyväkuntoinen Ford Taunus.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Tai sitten peesaavat Löfveniä…

Kai se sähköauto olisi kiva kaupungissa. Tosin siihen täytyy lisätä jotain äänisaastetta, jotta heikommat osaavat varoa. Harkitaan sitten, kun Mazda ja Toyota saavat yhteisen sähköautonsa tuotantoon. Riippuu myös hinnasta. Ja voi olla tietenkin, että vaimo on ottanut ajokortin jo siinä vaiheessa kaniin…

Käyttäjän TeroLuostarinen kuva
Tero Luostarinen

jep...poika tuossa hiljattain sai kortin j alkoi autoa himoitella. Sanoin että osta vanha volvo kun sulla ei ole rahaa kumminkaan korjailla. osti 2001 vuosimallisen s80 perus bensakone. ajettu puolisen miljoonaa kilsaa. pelaa kuin junan vessa. lähti tänä aamunakin käyntiin -28 pakkasessa , eikä sillä ole edes lämmittimiä siinä

itse olen suosinut työhommissa noita v70 ja 850 farkkuja . ovat POMMINvarmoja.

sähköautoissa tosiaan kiinnostaisi koko valmistusprosessin päästöt saada tietää , ja mitä jäteakuille tehdään kun ne hajoaa. ja kuka hemmetti tuottaa sähköä niihin kun on kova pakkanen ja muutenkin sähköverkko ylikuormitettu

Käyttäjän TuomoHirvi kuva
Tuomo Hirvi

Ja eihän tämä sähköverkko kykene mitenkään selviytymään urakasta. Ja miten traktorit, maansiirto- ym työkoneet sekä kuorma-autot.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Kumpi on ympäristön kannalta parempi, se -90 mallin jääkaappipakastin, kahdella kompuralla, joka vielä 28 vuoden jälkeen toimii, vaiko uusi muutaman vuoden käytössä kestävä laite ?

Sähköautot ovat vielä törkeän kalliita eivätkä todellakaan vastaa käyttötarvetta, mutta tuotannon kasvun myötä myös hinnat aikanaan laskevat ja ne puutteet t. epäkohdat korjaantuvat. Pelastaako sitten sähköautoihin siirtyminen maapallon ilmastomuutokselta, epäilen tuota vahvasti.

Ainoa, joka ihan varmasti voittaa on tuottava teollisuus omistajineen ja materiaalin kuljetus ja jakeluketju.

Käyttäjän TuomoHirvi kuva
Tuomo Hirvi

Meillä vapaa-ajanasunnolla on vaihdettu jo muutama jääkaappipakastin. Ostettiin sama merkki kuin on kotona Ylivieskassa, laatu ei ole ollut enää sama mutta se kotona oleva onkin kahden kompuran malli ja ainakin 20 vuotta vanha. Oli talossa kun sen ostimme eikä mitään merkkejä rikkoutumisesta ole näköpiirissä.

Käyttäjän TeroLuostarinen kuva
Tero Luostarinen

meillä joo noin 1000 eur maksanut vuonna 2000 ostettu ja 1997 valmistettu jenkkikaappi. 12 lasta, joten ollut varmasti käytössä
ainoa vika ollut kompuran tuuletin joka alkoi pitää melua ekan 15 vuotta palveltuaan. vaihdatin tuulettimen , maksoi n. 100 eur+ 100 eur työ ….ja eikun ruksuttaa. Monella tutulla vastaavat isot kaapit hyytyneet takuuajan / n. 5 vuoden kohdalla...

vanhassa usein vara parempi

Käyttäjän TeroLuostarinen kuva
Tero Luostarinen

jep...todellisia ISOJA päästöjen aiheuttajia on paljon, esimerkiksi isot ikivanhat rahtilaivat, ikivanhat Diisel junat, kivihiilienergiantuotanto jne.

listaa voisi jatkaa varmasti .

Taitaa autot nykyään olla jo melko vähäpäästöisiä, ja autoteollisuus nähnytsähköautoissa taasen tavan tehdä valtava bisnes

Käyttäjän aveollila kuva
Antero Ollila

Näyttää olevan samaa vuosikertaa, joka minullakin oli vuoteen 2002 asti. Vieläkin harmittaa, että menin myymään, vaikka mittarissa oli yli 500 000 kilometriä. Entinen taksimersu. Täysin ruosteeton valkoinen automaatti. Kaksi poikaa Torniosta tuli lentäen hakemaan sen. Ilmeisesti tiesivät minkälaista autoa halusivat.

Ostin uuden diesel-mersun, joka tehtiin Saksassa, käväisi Suomessa ja laivattiin Omaniin. Ajoin sillä yli 350 000 kilometriä, mutta kyllä oli laatu mersulla huonontunut. Yllättävien vikojen vuoksi päädyin myymään sen. Nyt olen Honda-mies, enkä ole katunut. Luotettava auto, ja sen osoittavat kaikki vika- ja katsastustilastot.

Suosittelen, että kun olet hyvän saanut, niin älä luovu, jos ei tapojaan muuta. Myös ympäristö kiittää.

Käyttäjän TuomoHirvi kuva
Tuomo Hirvi

En luovu. Tälle mersulle ei uutta omistajaa taida enää minun jälkeeni olla. Se on sitten paloteltuna osiin jos ei isännästä aika ennen mersua jätä eli sitten tekevät mitä tekevät tänne jäävät.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

W124 mallia pidetään kiistatta parhaana Mercedes-Benzinä, mitä koskaan on sarjatuotannossa valmistettu, ellei jonkinsorttista ruostumisongelmaa pidetä vikana. Ruostuminenkaan ei tainnut koskea kuin alkupään malleja. W124 taisi samalla olla viimeinen mersu, joka suunniteltiin nimenomaisesti itse korjattavaksi. Siinähän iskaritkin vaihtuvat jousia irrottamatta. W124 diesel-moottoreille normiauton 300 000 km on vasta sisäänajoa. Eihän se ole raketti kuin vasta 3 litran moottorilla, mutta perille pääsy lienee aikaa oleellisempaa. W124 lienee yleisin Suomen maanteillä liikkuva 80-luvun auto. Sen ajan japanilaiset on paalattu jo aikaa sitten, tai ovat museokilvissä.

Käyttäjän TuomoHirvi kuva
Tuomo Hirvi

Tämä 250D ja hyvin kerkiää. Ruostettakaan ei ole eli näissä pitää huolehtia tuon taka-akselin seudun pitäminen ruosteettomana niin aina pärjää. Etulokasuojat on kans semmonen että pitää pitää kunnossa mutta kun vedellä ja suojauksella pärjää niin se on pelkkää hupia kesäpäivään. Ja mikä yllättävintä niin vaikkapa jarrulevyt ja jarruosat ovat aivan pilkkahintaisia. Satasella saa melko paljon roinaa.
No minulla on alkuperäinen Ford Taunus vielä vanhempana tuolla tallissa. Se oli nuoruuteni tyttöjen narrausvehje eli vähä on tuunattu mutta on loistokunnossa ja katsastettu. Joka kerta kun käyn tankkaamassa niin joku sitä ostattelee.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Se on kuulkaas saivan sama vaikka vastustaisikin. On ihan sama vastustaako yksi ihminen, sata ihmistä vain kymmenentuhatta ihmistä.

Tää asia on päätetty jo autoteollisuudessa ja poliitikkojen kesken, ei siinä auta räpiköiminen.

Mulla ei oo mitään henkilökohtaista intressiä, mutta näin se vaan menee, 20-30 vuotta eteenpäin, niin sähköautoja on varmasti jo valtaosa, ja kun löpö ja bensa rupee maksamaan 3e litra, niin se valinta muuttuu automaattisesti. :)

Tää vastustaminen on vähän sama kuin suomalaiset keltaliivit, 10 ihmistä eduskuntatalolla ei mitään muuta.

Ei oo väliä mikä on ekologista ja mikä ei, mutta kun asia on päätetty isommissa pöydissä, niin siinä meitä viedään.

Mulla on Yaris hybridi, eikä oo ekologisuuden takia, mutta bensaa menee tosi vähän, ja kyllä mä varmaan 4-5 vuoden päästä ostan sitten jo sähköauton, kun ne hiukan halpenee ja pääsee pidemmän matkaa lataamatta.

Käyttäjän TuomoHirvi kuva
Tuomo Hirvi

Business tätä maailmaa ohjaa eikä järki taikka järkevyys. Totta.

Käyttäjän TeroLuostarinen kuva
Tero Luostarinen

tuskin tässä kukaan nyt ns. keltaliivikiimalla vastustaa, ihmiset on vaan terveen skeptisiä ja ei lähde jokaiseen vouhotukseen satalasissa mukaan

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Jos hyviä Volvoja haluaa, niin Blocket.se ratkaisee ongelman. Halpoja, huollettuja ja kohtuu kilometreillä olevia kulkimia löytyy Ruotsista paljon. Maahantuontikulut Suomeen ovat käytännössä todella pienet.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

https://yle.fi/uutiset/3-10605766

En tiedä, että kuka voi ostaa kohta enää mitään, kun nuo työpaikat katoavat alta? Yhä harvemmalla on pian työpaikka ja yhteiskunnan pitäisi kuitenkin pyöriä. Miten ilmastonmuutosta sitten hoidetaan, kun kulutuksesta vastaavat robotit? Millä kansalaiset niitä sähköautoja ostavat, jos kehitys on tämä?

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Ympäristöä ei pidä saastuttaa, mutta ihminen ei mahda luonnolle mitään. Diesel mersu on hyvä ja kestävä auto. Uudet dieselit eivät ole mitään pahoja saastuttajia. Tämä ilmastonmuutos vouhotus on mennyt ihan överiksi. Mitä kävisi autoteollisuudelle ja ihmisille, jos yhtäkkiä diesel autojen(kin) myynti ja käyttö pitäisi lopettaa? Sellainen lama olisi edessä tässä maailmassa, ettei ole ennen toista nähty.

Ei se iso laiva käänny hetkessä, mutta ehkä sitten meidän eliniän jälkeen. Potkikaa pihalle tulevissa eduskuntavaaleissa nämä ehdokkaat, jotka vouhottavat tässäkin kohtaa.

Käyttäjän TuomoHirvi kuva
Tuomo Hirvi

On laskettu, että diesel autolla saa ajaa 200.000 km pelkästään yhden sähköauton akun tekemisen päästöillä että oltaisiin tasoissa. Ja mitä sitten akun saasteille tehdään kun on loppuun ajettu. En tiä.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Aika monet vanhuksetkin ovat nykyään vastuullisia ja ymmärtävät ajatella muutakin kuin omaa mukavuuuttaan, vaikkapa lastenlastensa tulevaisuutta eivätkä siksi rehvastellen ajele jollain aataminaikaisella nokipöllyttimellä. Nämä luulosi sähköautoista ovat ihan täyttä luulottelua. Tosiasiassa sähköä riittää, verkko kestää ja valmistuksen päästöt on kuitattu muutaman kymmenentuhannen kilometrin jälkeen.

Näillä pakkasilla työkaverien Kiat, Seatit, maasturi-BMWt, ja Fordit yms. ovat ihan hyydyksissä ja omistajia pelottaa, pääsevätkö hakemaan pennut tarhasta tms. vai jääkö huurteinen kulkine työpaikalle parin tunnin lämmityksestä huolimatta. Jos siis edes pääsivät töihin ajoissa, kun dieselit hyhmettyivät suodattimiin tai jotain muuta onnetonta. Minä napsautan sähköautooni 10 min sisälämmityksen päälle puhelimella ja siihen mennessä, kun olen saanut itseni ja kimpsuni koottua, on auto lämmin. Käyntiin ja liikkeelle se lähtee siinä missä kesälläkin. Ei tarvitse pakastimessa istuskella eikä ikkunoita raapia.

Tommi Mäkinen

OffTopic terveisiä Lahesta! Meitin päntissä soitti Lahen Kaupunginorkesterin sellisti Hannu Kivilä monta vuotta. Tunnetko kaverin?

https://www.youtube.com/watch?v=sKM27c3JaKk

Käyttäjän TuomoHirvi kuva
Tuomo Hirvi

En voi sanoa tuntevani mutta tiedän. Lahden kaupunginorkesterissa on useampikin tuttu.

Tommi Mäkinen

https://www.youtube.com/watch?v=i0tVCv4d44I&t=2s

Tässä meitin viimeiseksi jääneessä yli 20min. järkäleessä, oli monta kaupunginorkesterin soittajaa. En nähnyt kuin kerran äkkiä vilaukselta studiossa heidät :D
Mulla ei mitään hajua ketä kaikkii tässä soittaa. Hoidin vain oman tonttini bassossa.
Meitin just piti alkaa tehä urakalla spaghetti western musaa, meidän italialainen levy-yhtiö super-innoistaan suunnilleen vaati sitä, mutta Lattunen kuoli ni bändi loppus tietty siihin.. :/

Noh, 2 täyspitkää kerettiin tekemään, ja useita biisejä kansainvälisiin progejulkaisuihin.
Monissa oltiin paalupaikalla, ekan cd:n eka ja meillä oli mahdollisuus tehdä muita pidempi biisi, niin ihastunut toi levy-yhtiö oli meihin :)

Kalevala - A Finnish Progressive Rock Epic - Definitive Edition Remastered 3CD
1-1 –Haikara The Creation / The Sowing 11:27
https://www.discogs.com/Various-Kalevala-A-Finnish...
https://www.youtube.com/watch?v=Fd6KvXb75qg

Näitä oli vaikka ja mitä.

Mutta ei sen enempää OT:tä, hyvää jatkoa toivotan :)

Käyttäjän TuomoHirvi kuva
Tuomo Hirvi Vastaus kommenttiin #31
Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen

Miten sitten lienee noiden sähköautojen turvallisuus? Siitä on mielestäni puhuttu melko vähän ainakin täällä Suomessa.

Tässä on video, jossa Volvo V70 täräyttää vastaan tulevan kuorma-auton keulaan. https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/a/20180628008...

Miten tuossa olisi pärjännyt Tesla? Olisiko siitä tullut Elon Muusi.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Teslat S ja X ovat saaneet huomattavasti paremmat viralliset kolariturvallisuustestien tulokset kuin monet saman hinta- ja kokoluokan autot. Model 3 parhaat. Siis paremmat kuin Mersut ja Bemarit.

https://cleantechnica.com/2018/09/20/tesla-model-3...

Halvemmatkin sähköautot ovat muiden nykyautojen tasalla tai parempia.
Euro NCAP tuloksia voi tsekkailla täältä. Linkissä esimerkkinä Renault Zoe, viisi tähteä.
https://www.euroncap.com/en/results/renault/zoe/8889

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen

Menen hieman asiasta sivuun. Kun koko ajan puhutaan Suomen autokannan vanhenemisesta, niin siinä on yksi erikoinen piirre. Nimittäin kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat vähentyneet. Onko väheneminen tapahtunut sitten kevyen liikenteen kuolemien osalta, sitä en ole tutkinut. Mutta autojen ikääntyminen ei ainakaan ole pahentanut tilannetta, vai ovatko turvallisimat jääneet liikenteeseen. Miten sitten kevyet sähköautot tuohon vaikuttavat.

Sitten tulee jälkiviisaana mieleen, olisiko verotuksessa pitänyt suosia naapurimaan Volvoa? Jos sitä olisi myyty runsaammin, niin varmaan Suomeen olisi tullut alihankintoja ja työtä. Minulla on sellainen käsitys, että neuvostoliittolaisia autoja jotenkin suosittiin verotuksessa, lienenkö väärässä? Tosin varmaan nykyisin jonkun merkin suosiminen verotuksessa lienee mahdotonta.

Käyttäjän TuomoHirvi kuva
Tuomo Hirvi

Tuosta verotuksesta en tiedä mutta auton ikä ei ole oikeastaan mikään ongelma muuta kuin niille, jotka tuijottelevat tietyn tyyppisiä päästöjä. Heille on tärkeämpää just se mitä sieltä pakoputkesta tulee eikä se paljonko päästöjä syntyy jatkuvaan autojen vaihtamiseen. Lisäksi meillä on katsastusjärjestelmä aika hyvin huolehtinyt vanhojenkin autojen kunnosta. Tuo minunkin mersuni on kyllä syynätty aina viimeistä piirtoa myöten ja huollan sen joka vuosi todella hyvin.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat vähentyneet dramaattisen paljon 60-70-lukujen taitteesta. Silloin "parjaana" vuotena kuoli noin 1500 ihmistä liikenneonnetomuudessa, nyt vain kymmenesosa, vaikkna autokanta on kominkertaistunut. Autolla ajaminen tai kyydissä oleminen on siis noin 30 kertaa turvallisempaa nyt kuin silloin.

Asiaan on vaikuttanut useia syitä samaan suuntaan. Ensinnäkin yleinen kattonopeus, jota silloin ei ollut maanteillä, toiseksi suurempi liikennemäärä, mikä pakottaa ajajat ajamaan muiden rytmissä, kolmanneksi turvallisemmat autot, neljänneksi liikennekultuurin paraneminen jääräpäisyydestä joustavammaksi, viidenneksi ajo-opetuksen parantuminen koskien liukkaalla ja pimeässä ajoa, lasten turvaistuimet, airbagit, turvavyöt, hirviaitojen yleistyminen, paremmat maantiet ohituskaistoineen ja pientareineen sekä moottoriteiden yleistyminen ... muutamia tärkeimpiä syitä mainitakseni.

Matti Simonaho

Toinen vanhus taas puolustaa ilmastonmuutosta, nimittäin kevät, kesä, syksy ja talvi tulee vaikka kuinka osoittaa mieltään ja kapinoi. :)

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Netin roskaa. https://tekniikanmaailma.fi/lehti/20a-2018/15-suur...

”...Paitsi että tuo 15 laivan ja 760 miljoonan auton vertaus ei ole koskaan pitänyt paikkaansa.

Ja aloitetaan vaikka siitä, että laivaliikenne aiheuttaa alle 15 prosenttia liikenteen globaaleista hiilidioksidipäästöistä, kun taas kumipyöräisen henkilöliikenteen osuus on noin 60 prosenttia. Riittävän isoja laivoja tällaisten päästöjen synnyttämiseen ei siis voisi olla olemassakaan....”

Käyttäjän TeroLuostarinen kuva
Tero Luostarinen

voi olla. mutta siitä ei pääse mihinkään että kivihiilellä tuotetaan sähköä silloin kun sitä eniten tarvitaan. jopa aurinkosähkön siirtopiikit aiheuttavat sen että kivihiilivoimalat joutuvat koville.

Itse pidän hyvänä että autoihin on tullut vähäpäästöiset moottorit ja katalysaattorit jne. mutta tahtoo vähän mopo lähteä käsistä välillä keskustelussa sähköautoista.

Jää nähtäväksi saadaanko edes tarpeeksi louhittua akkujen vaatimia metalleja jos mennään niin suureen tuotantoon mitä villeimmät ennustelijat ennustelevat.

Sähköauton akkujen valmistus tuottaa päästöjä paljon.
Nykyään on vähäpäästöisiä diiselejä, ja niillä ajaa 150000-200000 km samlla päästömäärällä mikä menee pelkän sähköauton akkujen valmistukseen.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #42

Ei. Suomessa ei ole yhtään hiilellä toimivaa sähkövoimalaa. Viisi voimalaa polttaa hiiltä kaukolämmön ja sähkön tuotantoon. Hiilen osuus on 10% luokkaa koko vuoden sähköntuotannosta.

Levitit sitten seuraavan nettijätteen edellisen jälkeen. Www.carboncounter.com on luotettavin erilaisten autojen elinkaaripäästöjen vertailutyökalu. Ei todellakaan ole kyse satojen tuhansien kilometrien ajosta. Ihan hölmö ajatus, jos vähänkin viitsii laskea.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset